Møllegårdsvej 1
4320 Lejre
Tlf. 46 49 74 66
Kære
nye kollega.
Velkommen i lægehuset, vi
glæder os til at arbejde sammen med dig.
Vi er en
kompagniskabspraksis ejet af fire læger:
Charlotte Frølund, speciallæge i almen medicin, kandidat 1992,
Lene Holst Nygaard, speciallæge i almen medicin, kandidat 2004
Helene Spielberg Andersen, speciallæge i almen medicin, kandidat 2009
Maiken Vestergaard, speciallæge i almen
medicin, kandidat 2012
Derudover
har vi vores faste personale:
Mette Brandt Johansen,
sekretær
Stine Trojahn,
sygeplejerske
Henriette Ambjørn, sygeplejerske
Anne-Sofie Vedel
Røgeskov, sygeplejerske
Eva Træden,
sygeplejerske
Hanne Normann Rasmussen,
bioanalytiker
Hida Myrta, SSA og
laborant
Cecilie
Senik Kaagaard, fastansat medicinstuderende
Lægehuset
Praksis er beliggende i et landsbyområde i Lejre
Kommune, 10 km
syd for Roskilde. Størstedelen af vores patienter bor i lejre kommune, men vi
har også patienter fra både Roskilde, Ringsted og Køge.
Vi er plejehjemslæger for ”Plejehjemmet Bøgebakken” i
Lejre, hvor vi går ”stuegang”, på de plejehjemsbeboere der har behov, en
formiddag hver 2. uge.
Vi har ca.6400 patienter tilknyttet klinikken.
De fysiske rammer består i et ca. 300 kvadratmeter
stort hus indrettet med venteværelse, sekretariat og laboratorium, 9
konsultationsrum, til laborant, læger og sygeplejersker. Det ene
konsultationsrum til sygeplejerske fungerer også som akutrum til
skadestuebehandling.
Derudover har vi en spisestue/konferencerum, 3
toiletter og et omklædningsrum.
Vi har
åben mandag 8-17 og de øvrige af ugens dage 8-16.
Fredag
deltager vi i vagtring med et andet lægehus i kommunen og har derfor skiftevis
lukket efter 12 (hvor vi holder det ugentlige lægemøde) eller åben til kl 16
hvor vi kun ser akutte patienter efter kl. 12.
I klinikken forefindes en
lang række apparater og utensilier. F.eks.:
- Laboratorium med blodprøvetagning
og centrifugering - Apparater til
måling af Hgb, CRP, blodsukker, INR - EKG
- Tympanometer
- Doptone til
hjertelyd - Kit til dyrkning
af urin, podninger og afføringsprøver. - Streptokokanalyser
- Diverse
kirurgiske instrumenter - Spirometri –
lungefunktionsmålinger - Akutbord med
hjertestarter, ilt mv. - Dermloop (til
afsendelse af billeder af hudforandringer direkte til hudlæge mhp. sparring)
Vi har, af hygiejniske årsager, valgt at både læger og
personale bærer uniform hos os. Det er selvfølgelig helt frivilligt om
uddannelseslæger vælger at bære uniform eller eget tøj.
Uniformer findes i vores omklædningsrum – i alle
størrelser. Vi har tøjvaskeordning ved vores rengøringsfirma.
Tid samme dag
Vi er pr 1 august 2025 overgået til bookingsystemet
”tid samme dag”. Dvs. at man som patient ringer ind om morgen mellem 8-8.45 den
dag men gerne vil have sin problemstilling vurdering. Der sidder 3-4
sygeplejersker og besvarer telefonerne i dette tidsrum. Undtagelser for ”tid
samme dag”, og som skal have forudbookede tider er: kronikerkontroller,
profylakse (børne- og graviditetsundersøgelser), samtaler om psykiske
problemstillinger i forløb og fornyelse af vanedannende medicin.
Edb-system
Vi bruger EDB systemet ”XMO”,
hvor man logger på med privat MitID fra egne smartphones.
Som en del af introprogrammet
for nye medarbejdere indgår et e-læringskursus i XMO.
Vi har lokale instrukser på http://www.medibox.dk/ (du vil få koden under
din introduktion) Disse opdateres løbende og følger tilsvarende nationale
vejledninger.
Du kan endvidere med fordel
benytte dig af:
http://www.dsam.dk/flx/vejledninger/kliniske_vejledninger/,
de forskellige specialers kliniske vejledninger samt http://www.sundhed.dk, hvor du bl.a. finder
Lægehåndbogen samt diverse sygdomsspecifikke henvisningsvejledninger mv.
Vores hjemmeside opdateres
løbende med relevante oplysninger til patienterne, som også via hjemmesiden
eller minlæge-appen har mulighed for at bestille medicin og tider, samt
foretage korte e-mail-konsultationer : http://www.lægerneiosted.dk
Uddannelse
Vi vægter uddannelse meget
højt hos Lægerne i Osted. Vi bestræber os hele tiden på at opfylde de målsætninger
for behandling og videreuddannelse, der er sat af dels Sundhedsstyrelsen, dels
Dansk Selskab for Almen Medicin, men også af special-lægeselskaberne, ligesom
vi tilstræber et godt samarbejde med verden omkring os.
Du kan – hvis du ikke
allerede har været forbi DSAM´s hjemmeside – http://www.dsam.dk/flx/uddannelse/
– med fordel lære mere om uddannelsesplaner og om speciallægeuddannelsen ved at
læse målbeskrivelserne for de enkelte dele af uddannelsen. På hjemmesiden findes
link til DSAM´s hjemmeside med bl.a.:
- alle relevante informationer angående uddannelsen som
almen mediciner samlet. - en kalender med mødedatoer for eks. temadage/introdage
for dig - en beskrivelse af forskningstræning og obligatoriske
specialespecifikke kurser.
Målbeskrivelse, vejledning og evaluering af den
lægelige videreuddannelse findes på:
Introduktion
Den første arbejdsdag er
mødetiden kl. 08.00.
Arbejdstiden aftales efter
individuelle behov, men er typisk tirsdag, onsdag, torsdag: 8:00 – 15.30.
mandag 8:00 til 17:00. Fredag 8.00 til 13.30.
Du får en fast tutorlæge
(Helene eller Charlotte) som sammen med dig er hovedansvarlig for din
uddannelse, kompetencegodkendelse mv, men derudover bidrager alle
tilstedeværende i huset også til supervision og undervisning i det daglige.
Der er et introduktionsprogram
for dig de første 3 dage, hvor du bl.a. kommer til at sidde med ved læge, får
rundvisning i huset, indføres i edb-systemet, introduktion til klinikkens
udstyr ved sygeplejerske, e-læringskursus i XMO mv.
I løbet af et par dage får du
selv patienter på dit program. I starten er antallet af patienter og
kompleksiteten af konsultationerne begrænset men vil begge øges i takt med
erfaring og øget selvstændighed.
Dagligdagen
Det er altafgørende for os at du får et godt og
lærerigt ophold her i klinikken.
Der laves en
introduktionssamtale i løbet af de første to uger, hvor planlægningen for den
næste tid foregår – herunder gennemgang af logbog, forsøg på præcisering af
stærke og svage sider m.v.
Det skal resultere i at du, i
fællesskab med os, laver en uddannelsesplan. Uddannelsesplanen skal du
fremlægge på et personalemøde i klinikken, så alle kan hjælpe med til at du får
”de rigtige” patienter på dit program, og alle læger kan deltage i emnebaseret
undervisning, supervision og evaluering af dine mål.
Efter ca. to måneder planlægger
vi en justeringssamtale/midtvejsevaluering, hvor vi kan få drøftet vigtige mål
og planer for de sidste måneder. Vi snakker løbende om gensidige behov og om
hvordan du trives i din stilling. Vi tager jævnligt logbogsemner op og bruger
de relevante vurderingsmetoder og godkender dine kompetencer. Sammen sørger vi
for at du når dine mål.
Umiddelbart før afslutningen
af din ansættelse, afholdes slutevaluering, hvor vi opsummerer, underskriver
div. bilag, sørger for at alle kompetencer er godkendt i din logbog og du skal lave
en skriftlig evaluering.
Dit tidsmæssige forløb skal
dokumenteres ved at du indberetter dit fravær via App’en ”Mine Apps” . App’en kan bruges fra privat
mobiltelefon. Lægehuset får tilsendt
opgørelse månedlig over det indberettede fravær. Vi skal til slut godkende dit
tidsmæssige forløb hos os via din logbog
Du aftaler selv med tutorlæge
og sekretær om der er specielle typer af patienter du gerne vil se. Det er ikke
et problem at få fyldt tiderne ud; patienter og personale er vant til at have
uddannelseslæger i huset.
Supervision
Der er skemasat en halv times
supervision dagligt ved lægerne på skift.
Herudover er døren til løbende
hjælp og supervision altid åben ved ”dagens supervisor”.
Supervisorfunktionen har de 4
faste læger på skift. Der er ikke skemasatte patienter på denne læges program.
Således står lægen til rådighed for spørgsmål/supervision af uddannelseslæger,
sygeplejersker og sekretærer mv.
Vi vil altid gerne kontaktes,
hvis du har brug for hjælp for at kunne komme videre med en konsultation. Skulle
vi være optaget vil vi gerne afbrydes så du ikke kommer bagud af programmet, fordi
du skal vente på os.
Udover ovennævnte daglige
undervisning/supervision, vil undervisning i konkrete emner kunne aftales, du
vil også have mulighed for at undervise os på en af klinikkens
undervisningseftermiddage og der vil være mulighed for, på eget initiativ, at
opsøge f.eks. speciallæger, fysioterapeuter, kommuner mv.
Akkreditering
Klinikken er akkrediteret d.
1/6-18
Nu deltager vi i
kvalitetssikring via Klyngemøder i forening med øvrige lægepraksis i Lejre
Kommune.
Sygdom
Hvis du om morgenen er syg
eller forsinket kan du ringe til Charlotte eller Helene.
Du får vores private mobilnumre den første dag du kommer hos os.
Vi glæder os til at arbejde
sammen med dig.
På vegne af Lægerne i Osted
Charlotte Frølund og Helene
Andersen